Pengikut

Sabtu, Mei 29, 2010

Motivasi : Bagaimana tahap kesabaran anda?

Assalamualaikum...

Jom kita cerita-cerita...

Cerita yg boleh menambah manfaat ilmu dalam diri kita...

Kita share2 ilmu yg ada dan xseberapa ni...sesatu je hehe...

Nak cerita pasal ape erk?

Ohh..macam tajuk kat atas tu..

Pasal sabar...

Aiwahh...(bahasa pasar mesir...promote jap hehe...)

Erm...

Ada apa dengan "SABAR"?

Ok, sabar kita ni sebenarnya Allah bagi kita 2 jenis sabar.

Dalam setiap ujian kita sebenarnya boleh melalui 2 jenis sabar.
1. صبر -Sobrun (biasa je...)
2. فصبر جميل -Fasobrun Jamil (tahap tinggi jugakla...)

Apa bezanya ye?

Kata Sheikh Husin jika kita ditimpa sesuatu ujian pastu ada orang tanya pada kita,  
"...kenapa dgn kamu ni?macam ada masalah je.." contoh ayat je...
Pastu kita jawab (kita menceritakan pada orang) yg kita ada masalah sekian, sekian tanpa merungut dan tahu ianya datang dari Allah (sifat orang-orang beriman), inilah yang dinamakan "SABAR".

Manakala jika kita ditimpa ujian kemudian orang tanya pada kita, dan kita cuma senyum dan pendam masalah tu, atau mungkin kita memberitahu pada sahabat kita bahawa kita memang sedang dalam masalah atau ujian, tetapi kita tidak memberitahu secara lebih detail, inilah yang dinamakan فصبر جميل. Dan darjatnya lebih tinggi dari SABAR biasa yg kita lalui.

Bertepatan dengan kisah ayah Nabi Yusuf a.s iaitu Nabi Allah Yaakub a.s tatkala menahan marah terhadap anak-anaknya yang telah berkali-kali menguji kesabarannya. Dia hanya mampu berpaling dari anak-anaknya dan mengatakan,
"...aduhai dukacitaku terhadap Yusuf..."-surah Yusuf : 83.
Beliau terkenangkan kisah dulu yang pernah menimpa Yusuf dan kali ini berlaku pula pada anaknya yang jua dikasihi di antara anak-anaknya yang lain selain Nabi Yusuf a.s iaitu Bunyamin. 

Dek kerana terlampau sayangkan nabi Allah Yusuf a.s dan terkenangkan akan kehilangannya sehingga nabi Allah Yaakub a.s telah menghidap penyakit yang berat dan menyebabkan beliau telah uzur.

Kemudian nabi Yaakub menjawab pada anak-anaknya yang telah menyebabkan Bunyamin kini ditimpa masalah dengan berkata kepada mereka,  
"...hanya kepada Allah aku mengadu kesusahan dan kesedihanku. Dan aku mengetahui dari Allah apa yang tidak kamu ketahui..."-surah Yusuf : 86.
(Kisah Bunyamin pula hanya perancangan nabi Yusuf yang telah diilhamkan oleh Allah s.w.t supaya dipertemukan dengan orang tuanya.)

Masya Allah! Betapa tabahnya nabi Yaakub a.s menghadapi ujian yg maha hebat dari Allah mengenai anak-anaknya. Lepas satu, satu masalah datang menjengah. Namun betapa cekalnya beliau dan betapa tingginya tawakkal beliau kepada Allah s.w.t akhirnya beliau dipertemukan juga dengan dua anak kesayangannya Yusuf dan Bunyamin.

Apa yang dapat kita garap dari kisah nabi Allah Yaakub a.s ni adalah mengenai kesabaran yang tinggi dan terus-terusan bersabar dengan ujian yang menimpa dan kembali hanya pada Allah dan yakin bahawa di sisi Allah mempunyai jalan keluar kerana yakin ujian ini daripada Allah s.w.t.

Mudah-mudahan kita diberi TAUFIQ oleh Allah s.w.t untuk bersabar menghadapi ujian sebagaimana yang dihadapi oleh nabi Yaakub a.s dan mudah2an kita diberi kelebihan sebagaimana yang telah diperolehi nabi Yaakub hasil dari yakin dan sabar beliau menghadapi ujian dari Allah. Amin!

Entri kali ini aku kongsi sebagaimana yang diceritakan oleh Sheikh Husin kepada kami ketika muhadharah (kelas) pada hari pertama kami selepas cuti untuk exam baru-baru ni.

Kisah ni aku tujukan khas buat pembaca sekalian dan secara privacynya aku hadiahkan buat sahabatku Siti Nakiah...hehe..aku doakan ko tabah dan moga Allah hadiahkan ko sesuatu yang lebih baik lepas ni hasil dari sabar ko hadapi ujian yang Allah hadiahkan ni tanda Allah nak tambah kasih sayangNya pada ko...fasobrun jamil yerk...hehe..(ni khas dari aku nih..hehe)

Aiwahh...jumpa lagi kita pada entri akan datang, InsyaAllah.

Jada diri, jaga iman ,jaga amal.

Salam Mahabbah, Salam Muhibbah, Salam Dakwah!

Tiada ulasan: