Pengikut

Khamis, Jun 17, 2010

Moga aku setabah Ummu Sulaim R.A!!

Salam mujahadah!

Bertemu lagi dalam entri kali ini dengan pembawakan tajuk yg berbeza dgn yg sebelumnya.

Terima kasih pada laptop kesayanganku dan juga sekalian adik beradiknya yang banyak berjasa membantu aku dalam menyampaikan risalah dakwah setakat yang termampu di alam maya ini.

Baru-baru ini aku ada bercerita dgn seorang sahabat yang sangat-sangat memahami diriku dan aku begitu menghargai keprihatinannya pada aku walaupun aku tahu dia begitu sibuk dengan urusan agamanya. Moga Allah mudahkan urusannya dan sentiasa memberi nusrah padanya atas kerisauannya untuk meninggikan kalimah allah s.w.t.

Dia juga banyak mengajar aku erti mujahadah, ketelusan fikrah beragama, kebergantungan pada tali Allah dalam setiap keadaan dan masa. Terima kasih 'sahabat'! Kau merupakan wasilah dari Allah utk membimbing diriku.

Teringat aku pada perbualanku dengannya mengenai kekagumanku pada seorang sahabiah yg bernama Ummu Sulaim (moga aku dapat mencotohi ketabahannya-UMMU SULAIM=UMMU HANI : Amin!)

Suatu hari di waktu anaknya meninggal dunia, suaminya Abu Talhah r.a sedang berpuasa. Pada malam tersebut Ummu Sulaim berhias diri secantik mungkin dan menghidangkan juadah berbuka utk suaminya. Pada malam tersebut mereka berdua telah bersatu. Ummu Sulaim langsung tidak menceritakan pada suaminya.

Pada keesokannya baru dia bertanya pada suaminya. "...abang, saya ingin menanyakan suatu perkara, sekiranya seseorang tu diberi pinjam sesuatu barang dan sampai satu masa, si peminjam inginkan barangnya kembali...dia sepatutnya memulangkan atau terus menyimpan dan tidak memulangkan barang itu..?".

Jawab suaminya, "..Sudah pasti barang tu patut dipulangkan. Apakah haknya untuk menyimpan barang itu? Barang yang dipinjam semestinya dipulangkan."

Mendengar jawapan suaminya itu, terus terang Ummu Sulaim r.a pada suaminya, "...anak abang, Abu 'Umair r.a yang merupakan amanah daripada Allah s.w.t telah diambilNya kembali."

Mendengarkan penjelasan tu, marahla hati Abu Talhah r.a ni...

Allahu Akbar! Suami dia sedih sangat.

Kata Abu Talhah, "...kamu tidak memberitahuku sebelum ini??"

Pastu esoknya dia p la jumpa Rasulullah, ngadu pada nabi.

Mendengarkan kisahnya terus Rasulullah s.a.w bersabda, “Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan di tengah umatku seorang wanita yang sabar seperti kesabaran wanita Bani Israel”. (As-Sirah Al-Halabiyah, 3/74)

Lepas pada hari tu, ada seorang sahabat ansar ni kata pada Abu Talhah bahawa dia telah melihat ada keberkatan pada doa nabi s.a.w.

Mana taknya, seorang anak dia meninggal, dia redha dan berkat dari doa nabi, Allah kurniakan pada mereka ni seorang anak yang soleh yang telah diberi nama Abdullah bin Abu Talhah r.a.

Kemudian dari Abdullah bin Abu Talhah r.a Allah s.w.t telah kurniakan 10 orang anak yang kesemuanya huffaz al-Quran...

Masya Allah, Tabarakallah!

Ini kita lihat dari satu sudut. Melalui sudut yang lain, kita boleh lihat sikap Ummu Sulaim.

Beliau langsung tak ceritakan pada suaminya dek kerana risau suaminya yang sedang berbuka pada malam tu boleh jadi tak selera nak makan.

Allahu Akram! Ummu Sulaim telah ihtiram suaminya yang sedang berbuka WALAUPUN pada masa tu dia sendiri menahan sedih...Allaaahh, bayangkan...huh! Masya Allah!

Moga aku akan menjadi setabah itu.

Sesolehah itu! AMIN...

Insyallah...Tanam azam dan bentuk diri mulai sekarang. Bukan mudah tanpa latihan dan usaha yang berterusan...

Tadi pun dengar radioislam, ade sorang  ustaz ni mungkin bagi bayan. Pada akhir-akhir bayan beliau ada menyebut tentang korban dalam agama.

Ustaz tu kata, sekarang ni zaman khuruj 40 hari dah habis dah. Sekarang ni dah bermula zaman khuruj 4 bulan...mak oihh!! huh!

Macam mana lah agaknye ye...orang zaman sekarang ni nak kena tinggal 3 hari pun dah cuak..hahah! Ni kan plak 4 bulan...takyah nak kate 40 hari...huhu...

Pastu ustaz tu tambah lagi, kita kena niat dan azam utk mati jauh dari rumah kita..hah! Lagi la plak...

Allahhh...Macam mana ni? Tapi kita kena ingat 1 perkara je. Dunia kan sementara.

Jika kita ikhlas korbankan perasaan kena tinggal tu kat dunia ni, Insyallah Allah akan sediakan ganjaran lebih besar, afdhal dan baik di akhirat. (mudah2an aku boleh terima hakikat yang aku bakal kena tinggal suatu hari nanti..Insyallah..huh!)

ALLAH, BANTU LAH AKU...

SEKIRANYA AKU TERLARI DARI LANDASANMU,

PEGANGLAH UBUN-UBUNKU

BIMBING AKU KEMBALI SUSURI JALAN-MU...

AMIN.

Aiwah...Insyallah nanti kita jumpa lagi ya pada entri akan datang.

Jaga diri, iman dan Selamat beramal!


p/s : kisah tentang Ummu Sulaim ni banyak versi...ni versi yang aku pernah baca dari pelbagai sumber dan kesimpulannya mcm yang aku dah kisahkan di atas...WALLAHU A'LAM.

Tiada ulasan: