Pengikut

Selasa, Julai 13, 2010

Jom ulangkaji sblm tiba imtihan...QIRAAT 1: RUMUS PARA QURRA' MENGIKUT MATAN AL-JAZARI (QIRAAT 10)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM...

Kali ni saya nk tukar angin ulangkaji kt ruangan ni...dalam masa yg sama mmg niat nk share dgn pembaca sedikit sebanyak apa yg kami (Pelajar Qiraat Tahun Satu) belajar di Mesir ni. 

Entri ni jugak sbg menjawab permintaan salah seorang pembaca yg pernah satu ketika dulu, lama sudah saya kira yg mana beliau mencadangkan agar saya dapat meneruskan penulisan tentang ilmu Qiraat yg pernah saya share sebelum ni. Tapi artikel yg sebelum ni yg pernah saya kongsikan bersama itu adalah secara tidak langsung saya postkan dlm blog ni. Sebenarnya tiada niat pun utk membuat penulisan yg panjang mengenai ilmu Qiraat ni.

Alhamdulillah pada malam ini (ketika saya menulis blog ini) Allah memberi izin pada saya utk kongsikan bersama pembaca seterusnya menguji ingatan saya mengenai rumus para imam Qurra 'Asyarah (seperti tajuk entri di atas) sebagai persediaan menghadapi imtihan beberapa hari sahaja lagi.

Insya Allah mudah-mudahan Allah beri saya kekuatan untuk menyenarai habiskan rumus-rumus imam Qurra' 'Asyarah bagi pengenalan ilmu Qiraat ini.

أبـــــــــــــــــج 
Nafi' : أ
Qalun  : ب
Warsy : ج

دهـــــــــــــــز
Ibnu Kathir : د
al-Bazzi : هـ
Qunbul : ز


حــطـــــــي
Abu Amru : ح
ad-Duuri : ط
as-Susi : ي



كلـــــــــــــــــم
Ibnu 'Amir : ك
Hisyam : ل
Ibnu Zakuan : م


نصــــــــع
'Asim : ن
Syukbah : ص
Hafs (biasa diamalkan di Malaysia) : ع


فـــضــــــــق
Hamzah : ف
Khalaf : ض
Khallad : ق


رســـــــــــــت
al-Kisae : ر
Abu al-Harith : س
ad-Duuri : ت


ثخـــــــــــــــذ
Abu Jaafar : ث
Ibnu Wardan : خ
Ibnu Jammaz : ذ


ظغــــــــــش
Yaaqub : ظ
Ruwais : غ
Rauh : ش
-Rumus yang kesepuluh adalah utk imam Khalaf yg dipanggil Khalaf al-'Asyir. 

Rumus-rumus ini digunapakai ketika kita hendak menterjemahkan matan yg dikarang oleh imam al-Jazari dalam kitabnya Thoiyibatun Nasyri.

Rumus-rumus ini juga telah dikarang bagi memudahkan karangan beliau dan bagi menyedapkan penyebutan cerita yg terdapat dalam matan.
*****************************************************
Setakat ini dahulu apa yg saya mampu kongsikan bersama.
Mudah-mudahan ilmu ini dapat disebarluaskan lagi demi membuka mata masyarakat yg mana ramai juga yg sudah memandang jauh ilmu ini dan semakin ia ditinggalkan.

Doakan saya tenang dalam menempuh imtihan yg bakal menjelma 3 hari lagi.

Jika direzekikan Allah, akan saya kongsikan lagi ilmu ini  bersama pembaca sekalian setakat kudrat dan kefahaman yg ada dalam diri saya Insya Allah. Jika tidak dalam masa yg terdekat, Insya Allah akan saya sambung lagi di masa-masa akan datang dengan membicarakan secara khusus dan mendalam lagi tentang kalimah-kalimah yg diperselisihkan oleh imam-imam Qurra' yg mana ilmu ini telah banyak diperkatakan oleh para masyaikh saya bahawa ianya seronok dan 'lazat' utk dibincangkan.

Selamat membaca!

Wassalam.

Tiada ulasan: