Pengikut

Rabu, Mei 19, 2010

Pelajar UMT kita shahid ketika khuruj!!! -feedback dari rakan si Shahid.

Bismillah...

Allahumma solli 'ala saiyidina wa Maulana Muhammadin manfalaqatil anwaaru illa bizaatih...

Bismillahi Masya Allah...

Bismillahi Tabarakallah...

Bismillahi 'ala Rasulillah...

Pagi ini serasa seperti ada azam baru aku buka lid laptopku. Seperti ada sesuatu yg 'sedang menanti' aku.

Bismillahi Masyallah sekali lagi...

Aku buka laman Rakan Blog aku temui apa yg sebelum ni aku cari.

Sedang heboh memperkatakan tentang seorang sahabat kita yg Shahid di jalan Allah.

Sebelum ni aku pernah terima emel dari remajamasjid@yahoogroup mengenai kisah si Shahid yg meninggal semasa khuruj jalan Allah.

Dalam emel tersebut ada diberitahu bahawa gambar dan bukti disertakan. Namun aku kecewa lantaran bukti hanya sekadar tulisan.

Aku balas pada ownergroup supaya disiarkan kembali emel tersebut krn mungkin terdapat masalah teknikal yg telah menyebabkan gambar tidak disertakan.

Menunggu balasan. Hari demi hari berlalu tiada balasan dari ownergroup.

Takpelah, tiada balasan diterima.

Biarkan, bukan itu yg sebenarnya aku nk ceritakan di sini.

Kat sini aku nak share lagi satu khabaran kehebatan kuasa Allah tentang si Shahid yg telah shahid semasa khuruj di jalan Allah.

Sahabat-sahabat, ini kisah benar yg berlaku pada sahabat kita.

Biarpun kisah ni dah beribu kali berpindah tangan, namun aku tak segan utk menyebarkan lagi kisah benar ini dengan tujuan kita semua buka mata, minda, hati, bahkan seluruh anggota kita jika Allah takdirkan blh mdapat kefahaman, kita buka seluas-luasnya.

Alhamdulillah, syukur pada Allah krn di zaman ini yg mana Islam sedang berada di hujung mata pedang pihak kuffar, Allah datang nak bantu kita utk sedarkan kita betapa kerja yg haq ini perlu diteruskan utk selamatkan umat Islam yg sedang dilanda penyakit.

Allahhh...sangatlah cemburu apabila membaca kisah si Shahid ini.

Mana taknya...Beliau dipanggil Allah semasa berada di atas jalan dakwah. Masya Allah!

Bukan niat aku di sini utk menunjukkan kehebatan bagi sesiapa yg berada di dalam jemaah yg dikenali sebagai Jemaah Tabligh ini. Tidak sama sekali.

Bahkan niatku hanyalah utk meyakinkan diri ini dan sesiapa sahaja bahawa kerja ini merupakan kerja yg Allah terima dan perlu diteruskan di zaman Islam sekarang ini yg mana secara dalam diamnya berada di ambang maut!

Sedar tidak sedar kita sebenarnya telah masuk ke dalam perangkap misi pihak kuffar yang mana tujuannya utk melihat kita leka dengan hiburan dunia semata-mata dan dan malangnya al-Quran yg selama ini menjadi pegangan kita, kita sendiri telah membenarkan tindakan pihak kuffar ke atas diri kita yg mana telah dirakamkan oleh Allah s.w.t menerusi firmanNya dalam surah al-Baqarah, ayat 120;
"Sekali-kali tidak akan redha orang-orang Yahudi dan Nasrani sehinggalah
kamu mengikut jalan-jalan hidup mereka."

Allah beritahu kita bahawa Yahudi dan Nasrani laknatullah takkan pernah redha pada kita (muslimin) sehingga kita ikut acuan hidup mereka.

Tapi apa yg berlaku sekarang, kita sendiri lihat betapa benarnya bahawa musuh Allah kini sedang bersilang kaki, berpangku tangan dengan senang hati sambil ketawa sinis melihat telatah kita yg telah mengikut telunjuk mereka dalam diam. 

Nauzubillah! Moga Allah jauhkan aku, dan sahabat2 sekalian dari terpijak duri yg boleh membuatkan kita tersungkur masuk dalam perangkap mereka. Amin! 


Kisah si Shahid
(**...syukran credited to blogger karkuzaridakwahiman, Anak Pendang Sekeluarga, and REVOLUSI PERJUANGAN!!! for info...)

Karkuzari (laporan) ini disampaikan oleh beberapa rakan seusaha yang turut bersama menguruskan jenazah allahyarham.

Muhammad Huzaifah Bin Muhammad Huzazi. Berumur 21 tahun. Pelajar Ijazah Teknologi Alam Sekitar, Universiti Malaysia Terengganu. Arwah berasal dari Sabak Bernam, Selangor.

Jemaah 40 hari daripada Terengganu ini telah diputuskan di Masjid Jamek Bandar Sri Petaling untuk buat usaha dakwah & tabligh di Sandakan, Sabah. Jemaah seramai 10 orang terdiri 5 orang awam dan lima lagi lagi pelajar UMT, selamat tiba di lapangan terbang Sandakan pada hari Rabu malam Khamis, 28hb April 2010. Jemaah kemudian dihantar ke Masjid Pangeran Hj. Galpam, Batu 7 buat sementara waktu yang juga merupakan marhalah seorang daripada syura Sandakan, Hj. Mohd Zain.

Pada pagi hari Jumaat bersamaan 30hb April 2010, jemaah telah berangkat ke daerah Pamol, kawasan perladangan Kelapa Sawit terancang yang jauh jarak perjalanannya daripada bandar Sandakan sekitar dalam 150 km. Di daerah ini ada 13 buah kampung. Kebiasaannya jemaah 40 hari yang bergerak di Sandakan akan buat usaha sama ada di kawasan bandar, kepulauan-kepulauan sekitar, daerah-daerah kecil dan kawasan pedalaman mengikut keputusan yang telah dimesyuaratkan bersama oleh syura tempatan atas kesediaan jemaah. Memandangkan jemaah telah diputuskan ke daerah ini, kemungkinan besar juga jemaah ini akan buat usaha dakwah & tabligh di daerah berdekatan iaitu Telupid. Di daerah ini berlaku kes murtad dan beberapa rombongan jemaah daripada Semenanjung telah dihantar ke sana termasuklah jemaah daripada Batu Pahat pada akhir tahun lepas.

Detik-detik kematian Allahyarham..

Rakan arwah, Fadhil, yang turut bersama jemaah ini telah ditanya oleh Datuk Hj. Abdul Rahman di Masjid Pangeran Hj. Galpam berkenaan kejadian yang menimpa arwah. Dia menceritakan pada pagi Selasa 4hb Mei 2010, arwah diberi tanggungjawab untuk memberi bayan selepas sembahyang fardhu subuh berjemaah. Kemudian kesemua mereka bermesyuarat untuk mengagih-agihkan tugasan pada hari itu. Setelah mesyuarat dan beberapa waktu ketika, mereka (pelajar) seramai 5 orang pergi ke sungai berhampiran untuk mandi kerana simpanan air di surau amat terhad untuk kegunaan wudhu dan lainnya. Pada waktu awal pagi itu yang masih berembun (suasana pedalaman), mereka kesemuanya turun ke tebing sungai yang mana ketinggian paras air di tebing sungai itu sahaja pun sudah separas dada. Mereka termasuk arwah cuba berenang menyeberangi sungai ke tebing bersebelahan. Setelah hampir di pertengahan, mereka memutuskan untuk kembali semula ke tebing kerana sungai itu amat dalam. Arwah tertinggal di belakang dan lemas tenggelam. Rakan mereka menyangkakan arwah bergurau kerana kali terakhir mereka melihat sebelum arwah tenggelam, dia masih kelihatan tersenyum seolah tiada apa-apa yang berlaku. Setelah dua minit berlalu, barulah mereka risau kerana tidak melihat arwah. Pada pagi itu juga, ada beberapa pelajar sekolah menengah yang berjalan kaki berhampiran sungai untuk ke sekolah. Mereka inilah yang membantu rakan jemaah mengeluarkan arwah daripada dasar sungai. Dalam usaha menyelamatkan arwah dengan menekan pada dadanya, air berserta lumpur keluar daripada mulut arwah dan tidak dapat diselamatkan lagi.
انّا للہ و انّا الیہ راجعون

Jemaah telah pergi ke balai polis berdekatan dan melaporkan kejadian ini. Akhirnya, pegawai polis yang telah diberi tanggungjawab, menghantar jenazah ke Hospital Duchess of Kent di bandar Sandakan dengan menaiki jeep untuk mendapatkan pemerikasanan lanjutan daripada pihak hospital. Dua orang daripada jemaah ikut serta, seorang rakan seusaha tempatan yang nusrah jemaah ini dan seorang lagi rakan arwah, Fadhil. Hj. Darwis yang juga merupakan syura Sandakan dan seorang doktor di hospital tersebut, mendapat perkhabaran ini dan kemudiannya menyebarkan berita ini kepada rakan seusaha yang lain. Hari selasa malam rabu merupakan malam mesyuarat mingguan usaha dakwah & tabligh di Sandakan. Takaza ini dibentangkan dalam mesyuarat supaya pengurusan jenazah arwah dilakukan dengan kadar segera dan dihantar ke pangkuan keluarganya di Sabak Bernam, Selangor. Tugasan telah diagih-agihkankan kepada rakan seusaha yang bersedia menyambut tazaka ini, daripada hal pengurusan jenazah di bilik mayat hospital termasuklah mengkafan dan menyembahyang arwah sehinggalah pengurusan kargo di lapangan terbang Sandakan.

Rabu, 5hb Mei 2010..

Selepas sembahyang subuh berjemaah, rakan seusaha yang telah diberi tanggungjawab, pergi ke bilik mayat Hospital Duchess of Kent. Semasa arwah dikeluarkan daripada peti sejuk mayat, beberapa rakan seusaha mengangkat arwah. Seorang daripada mereka menceritakan, jenazah arwah sangat ringan dan lembut tidak kaku seperti orang yang masih hidup. Wajah dan tubuh arwah kelihatan berpeluh, seperti baru sahaja mandi. Tubuh arwah masih dalam kemerah-kemerahan. Arwah dimandi dan dikafankan, kemudian disembahyangkan oleh rakan seusaha yang ramainya dalam sekitar 30 orang di tempat khas. Jenazah juga disembahyangkan oleh beberapa rakan seusaha yg lain selepas itu. Hj. Lakariba (syura Sandakan) tidak menahan esak tangis semasa menyembahygkan jenazah. Sementara menunggu pegawai kementerian kesihatan pada pagi itu, Hj. Lakariba membuka semula kafan arwah dan melihat wajahnya, sekali lagi Hj. Lakariba menangis. Rakan seusaha yang lain mengatakan, wajah arwah tenang dan tampak keputihan seperti diletakkan cairan lilin pada permukaan wajahnya. سُبْحَانَ اللّهِ

Pada pukul 9 pagi, pegawai daripada Kementerian Kesihatan datang dan menguruskan jenazah. Pemeriksaan pada tubuh arwah dilakukan, keranda dipakukan pada empat penjuru, dibungkus dengan canvas dan diberi cop/seal sebagai tanda sudah diberi pengesahan. Lebih kurang sejam selepas itu, barulah jenazah dihantar ke lapangan terbang Sandakan. Fadhil rakan pelajar arwah yang turut keluar 40 hari bersama arwah, menaiki kapal terbang ke KLIA menghantar jenazah arwah. Diberitakan oleh rakan seusaha, pengurusan jenazah teratur dan lancar/dimudahkan oleh Allah. Semasa menghantar jenazah arwah, tiada lampu isyarat merah melambatkan perjalanan.Allahyarham kembali ke rahmatullah pada waktu pagi, keesokan paginya juga jenazah dapat dihantar ke Semenanjung.

Sedikit karkuzari daripada Faiez Yemeny di FB, group Umat akhir Zaman, beliau mengatakan bahawa allahyarham masih menuntut di Universiti Malaysia Terengganu(UMT).
Arwah seorang yang amat peramah, sentiasa tersenyum, fikirman dan karkun lama dikalangan pelajar. 

Walaupun sudah dua hari berlalu, darah di hidung dan mulutnya masih lagi mengalir, muka tenang dan jernih.

Sebelum arwah berangkat bersama jemaah ke Pamol, arwah sempat memberi sepucuk surat kepada Cikgu Juswan (rakan seusaha Masjid Pangeran Hj.Galpam) untuk dihantar kepada keluarganya di Sabak Bernam. Semoga Allah SWT mengurniakan pahala Syahid kepada arwah, diberi ganjaran SyurgaNya tanpa Hisab, diberi kesabaran kepada ayah bondanya dan mempertemukan kita dan beliau di Syurga Firdaus bersama dengan para Nabi, Siddiqin, Syuhada dan Solihin. Amin Ya Rabbal Èalamin...
 Sahabat-sahabat, aku akan sambung kisah ni dengan feedback yg diberikan oleh pihak keluarga Allahyarham pula pada entri seterusnya, Insya Allah.

Moga Allah pilih kita sama2 sentiasa berada di atas jalanNya yg HAQ. AMIN!!

4 ulasan:

musa berkata...

assalamualaikum. ini blog yg kedua saya baca mengenai keshahidan saudara kita, dalam blog "Anak Pendang sekeluarga" ada disiar juga gambar arwah sekali ketika dikafan. Setiap kali saya baca cerita ini sama macam kesah keshahidan sahabat nabi saw.Begitu hiba dan mengalir air mata serta cemburu, dan berharap saya juga mendapat shahid sapertinya. Semuga Allah memberi penghormatan kepada ibubapanya.

QuLMinD berkata...

w'salam tuan.

ya,kisahnya ni persis kisah2 para sahabat radhiallahu 'anhum..

semua cemburu bila mengetahui bahawa sahabat kita ni merupakan org yg terpilih utk mati di jalan Allah.

Bertuah keluarga beliau.

Mudah2an tuan,sy dan kita semua dipilih Allah utk juga shahid di jalanNya.

Amin!

Anak Pendang Sekeluarga berkata...

doa pada sy azam IPB 18 JUn 2010,satu jemaah dari politeknik KULIm,kedah.

huzazi berkata...

Salam.
Jazakallah atas doa kalian .
Kami sekeluaga (keluarga al marhum) redha dengan kehilangannya. Jika ada manfaat tuan boleh temui lagi beberapa hal lain tentang arwah dalam blog saya. http://mhuzazi.blogspot.com