Pengikut

Khamis, Julai 21, 2011

Apa pula cerita kali ni?

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah kali ni Allah masih lagi beri kesempatan utk saya update posting yg seterusnya. Sebenarnya saya teringatkan satu kejadian yg pernah kami alami dan moga perkongsian kali ini bermanfaat bagi kita semua.

Apa ceritanya ya?
Pernah suatu hari dalam perjalanan pulang kami dari Kaherah ke Mansurah. Sebelum bertolak menaiki tremco-sejenis van pengangkutan awam di sini kami selesaikan keperluan kami seperti makan dan minum, mencari tandas sebelum meneruskan perjalanan ke Mansurah yg biasanya memakan masa 2-3jam. Dengan keadaan masa tu tgh pregnant 6 bulan al-maklumlah kene lah selesaikan segala hajat sebelum bertolak...

Kami mencari tandas. Tandas berbayar. Alhamdulillah. Tandasnya pun blh la dikatakan bersih sikit. =) Bukan apa, rata-rata tandas awam di Mesir ni masya allah keadaannya. Hubby menunggu di luar. Lepas selesai hajat, saya terus ke sinki utk membasuh muka. Kemudian masuk seorang budak perempuan kecil. Keadaannya tak ubah seperti si peminta sedekah. Cumanya mungkin sedikit bijak. Saya lihat dia seperti mencari-cari sesuatu. Dia bertanyakan saya kut saya ada ternampak duit segenih miliknya. Segenih-nilai duit satu ringgit Mesir. Saya katakan yg saya tidak nampak. Sambil mencari-cari terus dia mengatakan saya yang mengambilnya. hah! Nasib baiklah segenih. Tapi masa tu duit mmg langsung takde pd saya. Semua hubby pegang. Jika ada masa tu saya boleh je nak bagi. Cemas jugak masa tu. Takut dia buat kecoh. Saya ni dah la orang luar. ishh..cepat-cepat saya keluar. Jalan pun cepat-cepat. Sebab dengar macam budak tu berlari mengejar kami dari belakang. Alamak. Dia tarik hujung tudung saya. Minta saya ganti duit yg katanya saya telah ambil. 

Huh!cemas..kami pun teruskan berjalan laju. Kami perasan ada mata-mata yg memerhatikan gelagat kami. Kami pun malas nak buat kecoh kat situ. Kami berhenti, dan hubby seluk-seluk poket mencari segenih. Kami beri je budak tu terus diam. Sebenarnya saya mengagak itu sebenarnya taktik dia utk mendapatkan duit. Astaghfirullah..saya dah bersangka buruk pada budak tuu.. Kami meneruskan perjalanan, dalam hati saya istighfar memanjang. Mula mengemas persangkaan baik pada budak tersebut. Mungkin ada hikmahnya. Mungkin Allah nak saya belajar 'sesuatu' dari kejadian tersebut.


Iya..memang ada pengajarannya. Sambil berjalan menuju ke tremco, fikiran saya masih lagi cemas memikirkan kejadian tadi. Padahal dah selesai dah..huhuuu..

Baru saya teringat dalam Fadhilat Sedekah ada galakan yg mengatakan sebenarnya kita ni yg kena cari org utk diberi sedekah. Bukan tunggu si peminta sedekah datang mencari kita. Kalau sape-sape yg pernah ke negara India pasti pernah terlihat peminta-peminta sedekah di jalanan. Tak kurang jugak di Malaysia sendiri pun ada. Cuma mungkin tak ramai.

Orang yg bersedekah ni kita nampak je macam harta tu akan habis. Padahal tidak. Allah menjanjikan bahawa harta tersebut akan berganda dek kerana keberkatan yg diperolehi. Jadi jangan kita takut atau segan silu utk bersedekah. Bahkan org yg bakhil utk bersedekah mendapat tempat dalam doa laknat para malaikat..nauzubillahh..

Saya petik dalam kitab Fadhilat Sedekah, Imam Qurtubi ada menyebutkan bahawa perbelanjaan utk ibadat meliputi ibadat yg fardhu dan juga ibadat yg sunat. TETAPI, jika seseorang itu 'menggenggam' harta dari dibelanjakan utk ibadat sunat (atau tidak dibelanjakan sebagai sedekah sunat), maka dia tidak akan menjadi mangsa doa laknat dari para malaikat. Dengan tidak membelanjakan demikian dia akan mula dikuasai oleh tabiat kebakhilan SEHINGGA utk berbelanja dengan perasaan gembira dalam perkara fardhu pun akan menjadi susah baginya.

Jadi selepas ini tanamkan niat dan azam utk mencari si peminta sedekah atau bersedekah pada yg tidak berkemampuan nak2 lagi di bulan ramadhan yg bakal menjengah beberapa hari saja lagi..

p/s : Ijtimak wafidin/foreigner akan diadakan pada 21, 22 dan 23 Julai ni...ehh esok je lagi..huhu..Tuan-tuan minta doa utk ijtimak kali ni. Moga Allah pilih kami utk keluar masturat lepas ijtimak ni dan moga tersebarnya hidayat seluruh alam..

...selalunye buat dakwah di alam maya je...tiba masanya kami berdakwah secara nyata..huhu..sekarang baru terkial2 nak hafal itu dan ini bagi bekalan masa keluar nnt..lagi mencabar, pasti dan pasti kene hafal dalam bahasa arab plak tu...RABBUNA YUSAHHIL!

3 ulasan:

Wanita Bertudung Hijau berkata...

nice sharing :-)

abu zarim berkata...

pngalaman agak menakut kan,,kalo sy, msti trauma skit kot,,:-),,,
kat sni lgi jarang nmpak peminta sedekah,mgkin kat sy je kot,xthu tmpat lain,france kan besar,,,hhii,,

moga dipilih utk kuar masturat,,,
untung2 dpt kuar france,,dekat je,,:-)

ank_ayah berkata...

betul..
pengalaman sy,bila peminta sedekah ada,time tu la duit tkda tp bila duit ada byg peminta sedekah pun tk nmpk. :D hehe